בית ספר בלי בחינות ובלי שיעורי בית: בימים אלה מוקם בהוד השרון תיכון 'החממה' ברחוב החרש, תיכון תחת חסותה של רשת "עמל", בו התלמידים בוחרים מה ללמוד ומתי, שיפתח את שעריו בשנת הלימודים התשפ"ב לתלמידי כיתות ט'-י' מהוד השרון הסביבה.
1 צפייה בגלריה
אמרי אביטן, מנהל תיכון החממה
אמרי אביטן, מנהל תיכון החממה
אמרי אביטן, מנהל תיכון החממה
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
לדברי מייסדיו, בתיכון 'החממה' יוכלו התלמידים ללמוד על כל נושא שמעניין אותם, בליווי אישי של המנטורים של התיכון, המחליפים את תפקיד המורים, ובתיכון לא יינתנו שיעורי בית, ציונים, או בחינות.
אמרי אביטן, מנהל התיכון: "אני לא הסתדרתי בתיכון שלי, אהבתי ללמוד אבל למרות שניסיתי, הלמידה בבית הספר לא הצליחה להלהיב אותי. בכיתה י' התחלתי ללמוד באוניברסיטה הפתוחה ובכיתה י"א כבר עזבתי את בית הספר והפכתי סטודנט - הייתי המורה של עצמי ולמדתי אומנות, פילוסופיה, מדעי המחשב, היסטוריה, מקרא, כל מה שעניין אותי. כשעזבתי את בית הספר, הבנתי כמה בזבזתי שם את הזמן, כמה אלימות, כמה משמעת, כמה דיכוי. הבנתי שמערכות החינוך הם כלי שמדכא יצירתיות, חדוות למידה ומוטיבציה. אחרי הצבא, היה לי ברור שחינוך זה המקום שלי, אבל ממש לא החינוך הפורמלי. עבדתי בעיקר בחינוך בלתי פורמלי. הפכתי ליועץ ארגוני וליוותי שינויים ארגונים בנושא חדשנות חינוכית מתוך אמונה שצריך כמה שפחות להתערב בתהליך הלמידה, שלא צריך ללמד אלה ללוות את החניך, לתת חופש ולהאמין בהם שהם יכולים. והאמן לי שזו הייתה כמעט משימה בלתי אפשרית".
זה מה שהביא אותך לפתוח את התיכון?
"כן. החלטתי שאי אפשר לשנות מבפנים, אלא צריך לפתוח בית ספר חדש לגמרי. יצאתי, יחד עם עוד אנשי חינוך (אלחנן צוהר, טליה פלוגי ומתן רן א.א) למסע למידה מסביב לעולם סביב בתי ספר מיוחדים, ריכזתי סביבי קבוצה של שותפים לרעיון והתחלנו לחלום בלי גבול, לדמיין את בית הספר ששובר את כל המוסכמות, את כל הפרדיגמות הקיימות ומייצר מרחב בטוח ובריא עם חדוות למידה ורלוונטיות לחיים של הלומדות והלומדים.
"היו לנו כמה ניסיונות להקים את בית הספר בכל מיני אופנים ודרכים, נכשלנו שוב ושוב, ובחירות וקורונה ושוב בחירות, חשבנו אולי הרעיון שלנו מהפכני מדי? אולי לא נצליח. אבל בסוף זה קורה, בספטמבר הקרוב, אנחנו פותחים את התיכון".
מה ילמדו בתיכון?
"התיכון בנוי סביב שלושה עקרונות: כל אדם הוא שונה, אפשר ללמוד הכל ומטרת החינוך היא תיקון עולם כמו שאמר יאנוש קורצ'ק ולא ציונים. זה מה שאנו עושים כאן, כל תלמיד מוצא את האיכויות, הקצב, המשמעות והעניין האישי שלו, הוא מציב לעצמו מטרות ובליווי המנטורים שלנו בונה לעצמו תוכנית עבודה אישית. בתוכנית הוא יכול ללמוד הכל, מאיך בונים חללית דרך פיסול ועד פיתוח אפליקציות, הרי אפשר ללמוד הכל, ולכל אחד מתאימה ומגיעה תוכנית ייחודית משלו. ואז את הידע הזה הוא מחזיר לקהילה.
"אני מגדיר את התיכון כבית ספר לגיבורי על, אנחנו עוזרים לתלמידים לגלות מה כוחות העל שלהם ושולחים אותם לעשות טוב בעולם. זה בעצם המעגל השלישי שמתרחש בתוך הקהילה בחיבור לעולם שמחוץ לבית הספר, שם התלמידים פועלים ליישום מה שהם למדו ביזמות, בפיתוח והובלת פרויקטים שונים לטובת הקהילה. נכשיר את בני הנוער להפוך ליזמים חברתיים-קהילתיים, שיתמחו בהקמה, וניהול של עסקים חברתיים, או בעלי זיקה לקהילה שסביבם.
התיכון "מוכר" כמוסד חינוכי?
"בהחלט, וכאן מגיעה תודה לרשת 'עמל' שזיהתה אותנו והאמינה בנו משלבים מאוד מוקדמים ופתחה לנו נתיב אל משרד העבודה, שמוביל רפורמה אדירה בחינוך המקצועי, בזכותם תיכון החממה נפתח".