האור בקצה המנהרה: לפני כשבועיים נפתחו שתי הרמפות החדשות של כביש 531. ב"נתיבי ישראל" וחברת "שפיר" הבונה את תוואי הכביש באזור רעננה שמחו, אך כבר החלו לעמול על השלב הבא – פתיחת תחנות הרכבת "רעננה דרום" שסמוכה לצומת רעננה מרכז ו-"רעננה מערב" השוכנת ליד לב הפארק. צפי פתיחתן הינו אפריל 2018, כששתיהן עתידות להתחבר ל-"מסילת השרון" של הרכבת העוברת כיום בראש העין, פתח תקווה, הוד השרון וכפר סבא.
בשנת 2020, לא רחוק מאוד מהיום, כמות הנוסעים שיעברו בתחנת "רעננה דרום" רכבת זו יעמוד על סביב 4,100 נוסעים ביום, כאשר בשעות העומס צפויים לנוע בה 490 נוסעים בשעה. כך מסביר מנהל פרויקט 531 מטעם חברת "שפיר", המהנדס נתן סינק. אורך המסלול בין תחנה זו לתחנת סוקולוב הינו 1.8 קילומטר והוא עובר במנהרה מתחת לכביש 531 וכביש גהה כרכבת תחתית. עבודות החפירה של חברת "שפיר" במקום החלו בשנת 2013 והיו לעומק של 24 מטרים, כאשר בפועל הנוסעים יירדו לעומק 14 מטרים מתחת לאדמה כדי לנסוע ברכבת.
ההגעה לתחנה תתאפשר הן דרך החניון והן על ידי מעבר בגשר הולכי רגל שנבנה בימים אלו מרחוב הפנינה. מרבית העבודות בתחנה כבר הסתיימו וכללו בתוכן את הנחת הדרגנוע הגבוה בארץ שיניע את הנוסעים מאולם הכניסה אל צמד הרציפים הקיימים בתחנה. על פי לוחות הזמנים של חברת "שפיר", מבנה התחנה אמור להימסר לרכבת ישראל כבר בעוד ארבעה חודשים, בפברואר 2018. כאשר הצפי הוא שייקח לרכבת ישראל כחודשיים כדי להתניע את התחנות ולערוך את כל הבדיקות לפני פתיחתן לציבור.
מעצבים תחנה
אולם הנוסעים הנמצא בכניסה לתחנה הינו רחב ידיים. מותקנים בו עמדות מכירת הכרטיסים, ה"שבלונה" של בית הקפה וכן ההכנה לעמדות הבקרה של הרכבת, מהן יוכלו הנוסעים לרדת אל שני רציפים - האחד לנוסעים מזרחה והשני לנוסעים לכיוון הנגדי.
שטח הרציפים הינו כשלושת אלפים מ"ר, כאשר אלף מתוכן חשופים לאור השמש, במטרה לתת למקום אור טבעי. הפתחים ישמשו גם כפתחי אוורור בעת שריפה. לאורך קירות המסלול יוצב בקרוב קו מוטורולה שיאפשר לנוסעים להשתמש במכשירי הסלולאר שלהם בעת הנסיעה ולכוחות הביטחון וההצלה להתחבר לרשת הקשר במקרה הצורך. המחשבה על ענייני הבטיחות הייתה זו שגם הובילה את רכבת ישראל להניח את המסילות על ריצפת בטון ולא חצץ כמקובל עד היום וזאת לאור העובדה שבמקרה של אירוע ביטחוני יהיה יותר קל לנוסעים לרוץ בביטחה על בטון יצוק.
2 צפייה בגלריה
3,000 מ"ר של רציפים | צילום: רועי רובינשטיין
3,000 מ"ר של רציפים | צילום: רועי רובינשטיין
3,000 מ"ר של רציפים | צילום: רועי רובינשטיין
שינוי מעניין נוסף הינו בתחום המנהרה עצמה שבה תיסע הרכבת. בעוד בשטח הרציפים הגג הינו מרובע בשל הכביש שנע מעליו, כאשר הרכבת תיכנס לנסיעה, היא תעבור בחלל שהגג שלו הינו קשתי. "באזור הרציפים היינו חיבים להשאיר תקרה מרובעת", מסביר סיניק. "אבל כשתכננו את המנהרה חשבנו שתקרה קשתית תהיה יותר נכונה. קודם כל מבחינה אווירודינמית, כי לרכבות יהיה קל יותר לנוע בתוך צורה חצי אליפטית. בנוסף, מבנה הקשת מחזיק יותר טוב את מעמסת הכביש שעובר מעל, משום שמרכז הכובד בה מתחלק שווה בשווה. בנוסף חשבנו על מקרה של שריפות, אז לעשן ייקח יותר זמן להגיע למעלה לפני שהוא יירד ומכאן ייתן יותר זמן לנוסעים לברוח אל פתחי המילוט".
כמו כן, בתוואי הרכבת יש שלושה פתחי מילוט. מדובר ביציאות חירום למקרה של שריפה או פיגוע והן ממוקמות במרחק אחת מהשנייה. מי מכם שיצטרך חלילה להשתמש ביציאות אלו, כפי שאנו תרגלנו בביקורנו בתחנה, צריך לדעת שצפויה לו עלייה תלולה במדרגות של שבע קומות שמסתיימות בפתח יציאה לאחד משלושה איי תנועה הפזורים על כביש 531.
2 צפייה בגלריה
המהנדס סיניק | צילום: רועי רובינשטיין
המהנדס סיניק | צילום: רועי רובינשטיין
המהנדס סיניק | צילום: רועי רובינשטיין
"עד כה לשמחתי אנו עומדים בכל היעדים שלנו" אומר סיניק. "אנחנו לקראת הישורת האחרונה של העבודות ואפשר להרגיש את ההתרגשות באוויר. באופן אישי בכל פעם שאני יורד למנהרות הללו אני חש גאווה שבעזרת עובדים מסורים ותכנון נכון הצלחנו להקים לתחייה את התוכניות שרק לפני ארבע שנים היו על הנייר".