הסיפור הזה ידוע כמעט לכל חובב כדורסל בישראל. אז בילדותנו שהייתה יפה, לראות משחק NBA היה מצריך לוגיסטיקה ברמה של משלחת לחלל. כך נוצר מצב שעיתונאים כמו מנחם לס ועפר שלח, הפכו להיות המדיום דרכו הישראלים צרכו את ה-NBA שלהם, בדיעבד, שחור על גבי לבן ועם דמויות שנתפסו יותר כמו מפלצות מיתולוגיות מכדורסלנים. ואם זה לא היה מספיק, אז באולימפיאדת ברצלונה 92', הגיחה פתאום נבחרת הדרים טים בשעות סבירות, והוכיחה שהחבר'ה מהספרים לגמרי צדקו.
ואז החגיגה נגמרה. תחילה באו השידורים החוזרים, אחר כך גם האינטרנט הגיע, וזהו, התחיל המגע הישיר ויחסי ההערצה-שנאה של האוהד הישראלי ושל הליגה הטובה בעולם. אין הגנה, יש הגנה. כולם נהיו פרשנים, כולם נהיו עיתונאים.
2017. העיתונאים שרון דוידוביץ' ואלעד זאבי מחליטים להרים את העט ולכתוב ספר NBA חדש באמצעות ההדסטארט (אתר למימון המונים). תוך 9 ימים, הם מגיעים ליעד שלהם, אוספים כ-75 אלף שקל בעזרת כ-800 תומכים והיד עוד נטויה. אז מי אמר שתם זמנה של ספרות ה-NBA הכתובה?
שרון, מה הולך להיות לנו בספר?
"קודם כל, דירוג של 50 השחקנים הגדולים בכל הזמנים. יהיו כמה ראויים לאיזכור שגם עליהם נספר, ויהיו שם כל מיני דירוגי משנה של המאמנים הכי גדולים והרגעים הכי גדולים. ובעצם הספר הזה, יחד עם עוד כמה תוספות שיהיו, בא לספר את הסיפור של הליגה הטובה בעולם בדור האחרון. עברו 25 שנה מאז נבחרת החלומות המקורית. זה פרק זמן קריטי בתולדות הליגה. אלו למעשה 25 השנה המשמעותיות ביותר בליגה מאז שהוקמה".
הספר הזה מזכיר את ספרי ה-NBA שהיו מאוד פופולריים בשנות ה-90, באיזשהו שלב הם נעלמו לטובת השידורים החיים בטלוויזיה והמידע הבלתי נגמר באינטרנט. השאלה היא מה יש באמת לספרים כאלה לתת בעידן המודרני בו כמעט הכל פתוח?
"נכון. האינטרנט הרג את ספרי ה-NBA, כי ספרי ה-NBA בעיקר סיכמו עונות. בכל עונה היה יוצא ספר בו היו מנסים לתאר כל מיני מהפכות שקורות בליגה ושחקנים, והכל היה נורא בומבסטי וגדול מהחיים. שמו אז תמונות בצבע, משהו שלא היה לך יותר מדי בעיתונים. זה היה משהו שהקדים את תקופתו. זה הצליח כי זה היה משהו אחר".
1 צפייה בגלריה
הספר הזה לא רק עבור עכברי NBA, גם אבל לא רק. דוידוביץ' | צילום: אריאל ימיני
הספר הזה לא רק עבור עכברי NBA, גם אבל לא רק. דוידוביץ' | צילום: אריאל ימיני
הספר הזה לא רק עבור עכברי NBA, גם אבל לא רק. דוידוביץ' | צילום: אריאל ימיני
היום אי אפשר להוציא ספר כזה. אם אני אסכם לך את העונה, עד שאני אסיים משהו השתנה. ואני לא יכול לסכם לך את העונה כי כל ילד בן 15 יודע בדיוק מה היה העונה. יותר מזה, גם בהקשר שלי ושל אלעד זאבי שותפי לספר, אני מניח שיש לפחות 1000-500 ילדים בני 14 שיודעים NBA יותר טוב מאיתנו. אז מה אנחנו כן יכולים לחדש פה? אנחנו יכולים לנסות לספר סיפור. אנחנו יכולים לנסות לתמצת את כל אחד מהשחקנים שנכנסו ל-50 הכי טובים. לנסות ולהסביר מה הופך אותו לגדול".
זה חתיכת ברוך לדרג שחקני NBA. טריטוריה מסוכנת מאוד.
"יותר מזה. כשפרסמנו את הספר ואמרנו שנדרג שחקנים, אנשים החלו להכנס לענייני סטטיטיקה. אנחנו לא נכנסים למספרים, ואנחנו לא נכנסים לניתוחים מסובכים. אמנם יהיה פה דירוג, אבל זה לא יהיה המרכז פה. אנחנו לא נתחיל לשאול אם 'קובי בראיינט היה יותר גדול או פחות גדול כי הוא קלע ככה בקריירה או קלע המון במשחק ספציפי' – לא, אנחנו נספר את הסיפור של קובי בראיינט. מה הופך אותו לכזה גדול. מה הגדולה שבו. מה הפך אותו לכל כך פופולרי. ואז אנחנו קובעים שהוא מקום X. אפשר להסכים או להתנגד למיקום, אבל לכל אחד מהשחקנים שנדבר עליהם אפשר להתחבר".
ההצלחה של קמפיין ההדסטארט שלכם הפתיעה אותך?
"כן, תוך 9 ימים אספנו את הכסף הנדרש להפקת הספר שזה 55 אלף שזה מדהים לכל הדעות. עדיין ניתן לרכוש את הספר דרך הדסטארט. צריך להגיד, הספר הזה הוא לא רק לעכברי NBA, הוא גם בשבילם אבל לא רק".
לרכישת מהדורה מוזלת ותמיכה בפרויקט נבחרת החלומות - לחצו כאן