מי אחראי למטרדי הריחות שגברו בשבועיים האחרונים: המט"ש, שריפות פיראטיות או סתם דישון חקלאי? את התושבים זה לא כל כך מעניין מהו מקורם אלא העובדה שהם "לא יכולים לישון", ו"מרגישים שחיים בתוך ביוב".
3 צפייה בגלריה
המט"ש בהוד השרון. "הסלון הפך לביוב פעיל"
המט"ש בהוד השרון. "הסלון הפך לביוב פעיל"
המט"ש בהוד השרון. "הסלון הפך לביוב פעיל"
(צילום: יעל שרר)
קראו גם >>
תופעת הריחות בהוד השרון שאחת למספר חודשים עולה שוב בעוצמה- גברה בשבועיים האחרונים, כך לכל הפחות לפי תלונותיהם הרבות מספר תושבי מזרח העיר שהגיעו לידי "מיינט הוד השרון" ומפורסמים חדשות לבקרים ברשתות החברתיות.
"אנחנו מזמינים אתכם להגיע לחצי שעה אחה"צ לביקור קצר אצלנו בבית", כתבה ל"מיינט" תושבת העיר א.ג, "אני מבטיחה לכם לא תרצו לחזור לעיר הזו גם בעוד עשר שנים. הריח והסרחון לא מאפשרים פתיחת חלון, וגם כשסוגרים הכול, זה נכנס מכל מיני חריצים. אי אפשר ככה לחיות".
תושב אחר שהתלונן: "אנחנו חיים בתוך ביוב. ממש ככה. הסלון שלנו הפך לביוב פעיל. אי אפשר להזמין אורחים, הילדים לא יכולים לישון, אנחנו כל הזמן משתמשים באמצעים של פיזור בישום ברחבי הבית, וזה לא עוזר. כמה אפשר להבליג. מתלוננים למוקד, לא יודעים מה המקור. גם בתאגיד המים לא יודעים, הם טוענים שזה יכול להיות מכמה גורמים. נו באמת, מה אנחנו עכשיו במחקר מעבדתי מה המקור לריח? אנחנו רוצים לחיות תנו לנו פתרון".
3 צפייה בגלריה
יו"ר הוועדה לקיימות ואיכות הסביבה, רן יקיר
יו"ר הוועדה לקיימות ואיכות הסביבה, רן יקיר
יו"ר הוועדה לקיימות ואיכות הסביבה, רן יקיר
(צילום: פרטי)
יו"ר הוועדה לקיימות ואיכות הסביבה בעירייה, רן יקיר הגיב באריכות ב"פורום אביב - קהילת תושבי הוד השרון" לפונים ולתלונות:
"קיים מגוון של מקורות למפגעי ריח, חלקם עונתיים, אך ראשית אתייחס למפגעי הריח הנובעים מפעילות המט״ש ...כבר שנים סובלים תושבי ותושבות מזרח הוד השרון, ובעיקר בשכונת גיל עמל, מריחות שמקורם בפעילות המט״ש. במשך השנים נעשו מספר פעולות לשיפור מצב הריחות, כגון קירוי אגני החמצון, החלפת הלפיד ששימש לשריפת הגזים ולבסוף התקנת מערכת לייצור חשמל מהגזים הנפלטים בתהליך הטיהור.
"בשנים האחרונות ישנה עלייה מחודשת בכמות אירועי הריח, והעירייה, בשיתוף תאגיד מי הוד השרון, לקחו על עצמם להכין תכנית עבודה לשיפור איכות חיי התושבים והתושבות הסובלים מהמפגע.
"הנחת העבודה של אנשי המקצוע במט״ש ובשני התאגידים, המגובה במדידות, היא שמקור הבעיה הוא כעת בעומס על צנרת הולכת השפכים למט״ש, שגורם למחסור בחמצן בצנרת, וכתוצאה ליצירת הגז H2S הנפלט משוחות הביוב, והוא המקור לריח הביצים הסרוחות. גז זה, על אף היותו מטרד משמעותי, אינו מזיק לבריאות בריכוזים שנוצרים כתוצאה מפעילות המט״ש.
3 צפייה בגלריה
שריפת פסולת
שריפת פסולת
שריפת פסולת
(צילום: אזרחים למען אוויר נקי)
"העומס המדובר נוצר כתוצאה מבעיה הנדסית בצנרת ההולכה - הצינור הראשי ממזרח הוד השרון מתחבר לקו הראשי מכפ״ס כאשר הקו מכפ״ס נמצא בשיפוע כמעט אפסי. זרימת השפכים בשיפוע נמוך כל כך מייצרת מעין ״פקק״ וגורמת לעליית מפלס השפכים בצנרת מהוד השרון כפי שתואר למעלה. הפתרון לבעיה זו הוא בניית קו הולכה חדש מהוד השרון למט״ש. בגלל הפרשי הגבהים באזור, יגיע הקו אל המט״ש מתחת לפני הקרקע, ונדרשת שאיבה של השפכים. זו כנראה הסיבה לכך שקו כזה לא נבנה במקור לפני 25 שנים.
"מכיוון שפרוייקט כזה אורך כשנתיים, נדרשים פתרונות ביניים להפחתת מפגעי הריח גם במצב הקווים הקיים. לשם כך הוכנה תכנית עבודה המקודמת ע״י העירייה ותאגיד מי הוד השרון, ואלו שלביה: בטווח המיידי יבצע תאגיד הביוב של כפ״ס ניקוי של הקו הראשי. זוהי פעולה שתפחית במעט ובאופן זמני את העומס על צנרת ההולכה. צפי לביצוע - בשבועות הקרובים.
"כפתרון ביניים התחיל תאגיד המים בהתקנה של מערכות אקטיביות לניטרול ריחות. מערכות אלו יושבות על צנרת הביוב, שואבות את גז ה H2S מהצנרת שבסביבתן, ומעבירות את הגז דרך מסנן פחם פעיל. מערכת אחת הותקנה ברחוב הנחל והיא נמצאת כעת בבדיקות תוך מדידות נמשכות של רמות השפכים ורמות הגז כאשר המערכת פועלת וכאשר היא מופסקת. לאחר סיום הבדיקות יותקנו מערכות נוספות ברחבי השכונות.
"במקביל החל תכנון של הקמת הקו הנפרד מהוד השרון, בעלות של מליוני שקל. כאמור למעלה, צפי ההשלמה של הפרוייקט הוא כשנתיים.
"הפתרון הטוב והנכון ביותר לטווח הארוך הוא הקמת מט״ש חדש במקום מתאים יותר, ומרוחק משכונות מגורים. העירייה תפעל בכיוון זה מול מוסדות התכנון, אולם כרגע אין תכנית כזו ואין לוח זמנים ליישום הפעולה.
"בעוד אנשי המקצוע של התאגידים סומכים את ידיהם על כך שתכנון מערכת ההולכה הוא המקור העיקרי לריחות, יש הגיון בבדיקה חיצונית נוספת שאולי תמצא כשלים טכניים נוספים. כמו שהובטח ל״וועד הפעולה למען אויר נקי״ ע״י ראש העירייה, תתקיים בדיקה כזו בקרוב ע״י חברה המתמחה בכך. תאגיד מי הוד השרון נמצא בהליך התקשרות עם החברה.
הוועדה לקיימות ואיכות הסביבה, בראשותי, תמשיך ללוות את הפעולות ולקבל סקירות מהתאגיד והנהלת העירייה.
פעילות המט״ש אינה המקור היחיד לריחות בעיר. קיימים מקורות ריח נוספים שחלקם אף מחוץ לעיר. השריפות הפיראטיות מהיישובים החקלאיים ומהרשויות הערביות מהוות גורם משמעותי לזיהום אויר. שריפות אלה מתקיימות מדי לילה והעשן מהן מגיע גם אלינו. בדיון בוועדת איכות הסביבה שמענו את גורמי המקצוע והאכיפה, וכן את עמותת ״אזרחים למען אוויר נקי״ שהצביעו על הסכנות הבריאותיות הרבות בעשן השריפות, ועל האכיפה הלא מספקת בעניינן.
"פעילות חקלאית כגון לולים ודישון שדות משפיעה אף היא על אזורים רחבים. ולבסוף, עשן השריפה שנפלט מקמיני עץ מאמלל ומסכן את תושבי השכונות הנמוכות, בעיקר במערב העיר.
"איסוף מידע הוא רכיב חשוב בהבנת העוצמה והפיזור של מפגעי ריח, ולשם כך אנו מגבשים ביחד עם היחידה האזורית לאיכות הסביבה תכנית פעולה שתאפשר לדייק את התלונות למוקד ולטפל בצורה טובה יותר במפגעים נקודתיים. במקביל החליטה הנהלת העירייה לקיים סקר ריחות עירוני ע״י חברה המתמחה בכך. תוצאות סקר כזה, הנערך לאורך זמן, ישמשו ככלי עזר במיפוי וטיפול במפגעי ריח".